Direktlänk till inlägg 14 oktober 2009
Trött på Anka riktar jag uppmärksamheten mot en annan pippi - Måsen, som imorgon har premiär på Stockholms Stadsteater. Jag gillar det realistiska dramat som det kan se ut på strindbergska, ibsenska eller tjechovska och jag gillar erans strävan att skildra och belysa samtiden och dess trätoämnen. Jag gillar också en tidsenlig kostymering, vilket det ser ut som om jag kan få avnjuta när jag själv bänkar mig framför Klarascenen nästa tisdag. Man kan ju bli lätt övermätt på det sceniska upphottandet av klassiker som verkar favoriseras av många scener. Könsbyten i Hamlet, Peer Gynt i lederhosen och miljonsvenska i Pygmalion är några exempel. Ofta är det effektfullt, och omarbetningarna är väl egentligen just ett tecken på det jag gillar med realismen - man sätter samtidens frågor under debatt - men ibland vill man bara ha litet vanlig Shakespeare. Utan pridegala.
Nu faller dagg och nu stiger sol. Kan du höra? Jag sitter på stenen intill din grav, håller en blomma i handen. Den ska jag lägga i gräset rakt över platsen där vi grävde ned din aska, precis innan marken frös. Kan du känna hur ja...
Göteborgs Universitets humanistiska fakultet har beslutat att upphöra med sin grundutbildning i italienska från och med våren 2013. Italienskan inrättar sig således i den långa raden av språk som nyligen lagts ned, nämligen bosniska, kroa...
Tehataren tycker att man ska skilja på innan och före och ger i vädjande ton, utan invektiv, goda skrivråd om hur man kan tänka för att kunna använda de båda orden korrekt. För att göra det hela lite mer teoretiskt, tycker jag att vi tar en titt på g...
Lisa Magnusson häpnar i ett blogginlägg över sin egen generaliserande analys av Håkan Juholts problematik - att han är en gubbe med mustasch. Egentligen är det en briljant analys, men kräver kanske lite nyansering. Hon menar i sitt följande resoneman...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
||||||
5 |
6 |
7 |
8 |
9 | 10 |
11 |
|||
12 |
13 |
14 | 15 |
16 |
17 |
18 | |||
19 | 20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
|||
26 | 27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
||||
|