Nugae

Alla inlägg under augusti 2007

Av Hanna Matilda - 17 augusti 2007 15:10

Efter en dryg vecka på jobbet har äntligen inspirationen återfunnit sig. T.o.m A-kursen i svenska känns kul att sätta igång! Brukar annars sakna roliga uppslag till just den kursen, troligen p.g.a av att den tillåter en ganska stor frihet, vilket snarast tenderar att blockera mig. Behövs det kanske ramar för att sätta igång tankar om hur jag ska kunna träda utanför dem?


Har även vant mig vid mina nördbrillor. Yrseln har gått över nu och varje gång jag får använda dem fnissar jag lite för mig själv. Glasögonorm, haha!


 Min mest beundransvärda gärning för dagen torde vara en av kulturbevarande slag - jag har räddat 10 Ahlberg från att sluta sina dagar som dörrstopp hos en rektor. Detta kan även ses som en symbolisk handling i dessa skymningsdagar för klassiska språk...


  

Av Hanna Matilda - 9 augusti 2007 14:30

Tillbaka i fållan! I och för sig rätt skönt att vara tillbaka efter åtta eller nio veckor (har inte ens koll på hur långt lovet varit!), men det hade känts bättre om det regnade nu...


Regnet har emellertid medfört att listan över lästa böcker har blivit något längre än om jag varit ute och, låt säga, paddlat kajak varje dag (inte så troligt, men ändå). T.ex har jag trotsat min deckarmotvilja och läst Vit som marmor av Carina Burman. Handlingens placering bland Roms antika ruiner motiverade mig förstås och författarinnans stilhistoriska experimenterande gav ännu en dimension åt en annars ganska vanlig kriminalhistoria.


Ett annat guldkorn i pockethyllan är Regissören av Alexander Ahndoril, ett fiktivt porträtt av Ingmar Bergman och inspelningen av Nattvardsgästerna. Största behållningen för min del var de laddade och småkomiska dialogerna mellan Bergman och Gunnar Björnstrand. Måste tyvärr medge en viss igenkänning i Björnstrands griniga och snarstuckna framtoning...


 Sture Linnérs Från Alexander till Augustus har också lagst till ovan nämnda lista. Mest uppskattade var nog axplocken ur den hellenistiska dramatiken.


Saker jag inte hunnit med: Paddla kajak, torka golven, ringa vaktmästaren, läsa Pamuk...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Läsvärt

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards