Nugae

Alla inlägg under april 2009

Av Hanna Matilda - 23 april 2009 16:10

Värlsbokdagen firades på skolan med Petra Revenue som läste ett par av sina sköna noveller för en åtminstone rätt så full aula. Hon förhandsvisade också en snutt av sin nya film Karaokekungen - den verkar både kul och litet tragisk!


Har också satt samman ett nytt latinprov. Formlära, meningar och basmorfem. Varför bytte jag egentligen till Fabula? Jag hade ju mängder av material till Via Nova!


Undrar f.ö när vi firar latinbokens dag.

Av Hanna Matilda - 21 april 2009 17:04

Jag har aldrig varit i Thailand. Jag kan inte bugga och inte gillar jag öl något vidare. Kollar helst inte på inrednings-TV med Martin Timell, är ganska skeptisk till foppatofflan och tackade nej till klassåterträffen (den här gången). Spyr på operapop.


Däremot har jag besökt Mallorca, solat solarium sedan förpubertal ålder och käkar alltsomoftast en nattburgare på Donkan. Jag tycker att karaoke kan vara rätt kul och såg nästan alla avsnitt av Den rätte för Rosing. Dessutom har jag sistförliden helg synts (och hörts) skråla Livin' on a Prayer på ett så svennigt ställe som Harry's.


Detta är symptomen. Diagnos: Svenne Banan?


På väg till grillfesten (hur svennigt är förresten det på en skala?) i kompisens bil med P3-inställningar (lyssnar annars sällan till musikkanaler) fick jag höra Promoes nedsättande, men i övrigt svängiga låt. Radioshowens diskussion rörde sig sedan mest om vem som egentligen skulle komma att ta låten till sitt hjärta - var det inte snarare Svenne Banan själv som diggade den, utan att fatta dess pejorativa innehåll?


Antagligen är det det absolut värsta som kan inträffa. Bli en svenne utan att veta om det. Bli häcklad och skrattad åt (inte med). Titta på melodischlagerfestival.


Ärligt - det här är det ängsligaste jag har hört.


Vem är så upptagen av att hålla sig på rätt sida gränsen, vem är så upptagen av att peka och skratta, vem är så upptagen av att göra ett rastaskägg av sitt eget navelludd, att han glömmer bort att ha kul?


Inte är det Svenne Banan.


Svenne Banan har kul. Han sjunger singstar på 30-årspartajet i den hyrda sportstugan. Han går på sin högstadieåterträff och pratar med alla. Han kollar på allsvensk fotboll och gör det med inlevelse. Till helgen lägger han sin laxkotlett på engångsgrillen och häller upp ett glas chardonnay ur pappförpackningen. Kanske sjunger han en snapsvisa alla redan har hört, kanske med en litet sexistisk ordvits. Kanske, men bara kanske, trycker han på Promoes låt och trallar med, utan att veta att det är honom den handlar om. Men han har kul, om än oreflekterat.


Vem vill vara ängslig, elak och spefull? Inte jag. Jag ska bli en schlagerbanan. Med lådvin på fredag.

Av Hanna Matilda - 17 april 2009 15:55

I kursen språkvetenskaplig fördjupning uppfann vi idag ett nytt svenskt adjektiv (med latinska morfem, det medges): delegal. Kanske kan det användas om pirater av olika slag som söker sig bortan lagen...


En annan sak man kan fundera på: Hur fick katten en fläskläpp?

Av Hanna Matilda - 13 april 2009 16:54

Ett samtal vid återlämningsdisken på bibblan väckte några funderingar hos mig. Ämnet var ljudböcker och den återlämnande konstaterade avslutande:


-Och det bästa är att man somnar så bra till dom!


Populariteten hos ljudboken är odiskutabel och verkar ha skapat nya konsumtionstillfällen för litteratur. Nu kan man t.ex köra bil och lyssna på en bok samtidigt, vilket gjort bl.a lastbilschaufförerer till en målgrupp av icke obetydligt omfång.


Men när jag reflekterar över mitt eget och mina närståendes lyssnande, så uppenbarar sig självbedrägeriet - vi lyssnar på ljudböcker mest för att kunna somna. Det verkar som om produkten utöver underhållningssyftet fyller en viktig funktion i samhället. Inte funktionen att folkbilda - då hade det funnits litet färre deckare - utan att ta oss ur våra insomningsproblem!




Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Läsvärt

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards