Nugae

Alla inlägg under februari 2008

Av Hanna Matilda - 28 februari 2008 16:12

Packade just upp delar av latininstitutionen i nygamla skåp. Idag blev det lådan med diabilder. Undrar just om jag någonsin kommer att visa "Pompeji i färg" eller "Vasmålningar". Jag bestämde mig i alla fall för att inte slänga något, då samlingarna i sig har antikvärde och visst kan det vara trevligt att få ta del av mina företrädares reseerfarenheter i diabildsformat.


Om vi nu bara hade en projektor som fungerade...

Av Hanna Matilda - 19 februari 2008 16:23

Den kunskapstörstande kanske någon gång undrat över etymologien hos det bångstyriga ordet kronärtskocka. Ingmar Söhrman meddelar i sin bok Vägen från latinet att ursprunget är arabiskt: al-karsof. Likheten med den svenska motsvarigheten är kanske inte slående, men italienarna lånade in ordet (och grönsaken, förmodar jag) och skrev det carciofo, eller på lombardiska articiocco. Vidare spred den sig till franskan, där man kallade den artichaut, tyskan, där benämningen blev Artischocke. Danskarna stod näst i tur; artiskok fick den heta. Vi svenskar trodde det handlade om en ärta och kallade den för ärtskocka.


Läs även den Söderbergska historietten för litterära aspekter.

Av Hanna Matilda - 18 februari 2008 15:58

Efter källkritisk granskning av flera modetidningar tog jag till slut tipset om bootcut på allvar. En räd i källarförrådet, så var min vårgarderob uppdaterad med två par (resten hade till min förvåning genomgått en förminskning under förvaringen) lätt utställda jeansbyxor. Dubbelt hurra eftersom tillökningen inkluderade mina skönaste jeans någonsin!


Än en gång står det fast att man varken ska slänga eller skänka något till Lutherhjälpen...

Av Hanna Matilda - 1 februari 2008 15:09

Har i dagarna fått flera spörsmål om latinöversättningar till tatueringar och andra skrifter, vilket sätter igång fantasin om en latingenerator. Där kunde den vetgirige skriva in sin fras på valfritt språk och få ut den på latin. Men sådan maskinöversättning kanske redan existerar, och den brukar ju bli sådär bra...


Ett av många mindre lyckade exempel på maskinöversättning:


http://www.shechem.org/eshel/swedish/index.html




Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Läsvärt

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards