Nugae

Alla inlägg under juni 2009

Av Hanna Matilda - 30 juni 2009 17:07

Som resultat av gardagens strandbesok har jag numera en partiell solbranna pa ryggen emedan det ar svart att na hela ryggpartiet med solkram(det darfor man inte bor aka ensam till stranden). Konstigt nog heter stranden Plinius Beach, Undrar om de vet vilka associationer det medfor for nagon som faktiskt last Plinius (P. dog pa stranden efter Vesuvius utbrott, mojligen till foljd av ett astmaanfall).Idag har jag gjort ett arligt forsok att shoppa. Det italienska modet ar dock aningen for vulgart for min smak och sa har jag alldeles for stora och svullna fotter. Battre att handla kitsch i souvenirshopparna!Imorgon traffar jag Borje och Lena pa middag. Det ska bli kul!

Av Hanna Matilda - 25 juni 2009 17:07

Antligen har jag lyckats finna en dator som har elanslutning, internetanslutning samt normala installningar!

Det ar min fjarde dag har i Rom och det blir bara varmare och varmare for var dag. Ankomsten var sadar - planet blev ett par timmar forsenat i Frankfurt med anledning av aska, blixt och dunder, men nar jag val kom fram till Rom hade regnet upphort.

Efter en dyr taxiresa och litet trubbel vid porten (jag hade ingen aning om vilken porttelefon jag skulle ringa pa och ville helst inte vacka nagon vid halv fyra) stod jag framfor lagenhetsdorren. Pling-plong.... pling-plong (ar det ratt dorr)... pliiing-plong...

Slutligen oppnas dorren och jag har ingen aning om vad jag ska saga eller ens pa vilket sprak, men ett tafatt Hello loser det hela. Den, som det visar sig, ryska tjejen visar mig ett asketiskt inrett rum, dar jag ska hysas de narmaste veckorna. Asketiskt, sager jag, inte spartanskt - det vore att overdriva dess bekvamligheter. Ingen feng shui direkt, lagenergilampa och inga speglar (exempel pa stilgreppet stegring).

Jag sover ca 2 minuter pa den stenharda madrassen och sedan ar det dags for litet sightseeing samt skola.

An sa lange har jag:

Sett Caracallas termer

Vandrat omkring pa Forum

Blivit fotograferad med en romersk soldat (jakligt dyrt, men ratt komiskt)

Varit pa Colosseum

Strosat runt pa Palatinen

Blivit uppraggad av en 65-plussare (tackade forstas nej)

Letat efter ingangen till Diocletianus termer (utan framgang)

Sett romersk portrattkonst och mosaiker

Fatt skoskav



Av Hanna Matilda - 10 juni 2009 17:17

För exakt ett år sedan låg jag på stranden på athenarnas vallfartsö Egina tillsammans med kollegerna (studiebesöken för dagen var redan avklarade). Vi läskade oss med klart vitt vin och vattenmelon. Eftermiddagssol. Ett dopp i saroniska bukten.

Idag: Betygsättning en masse. Ösregn och deadlines. Inget vin. Inget svalkande dopp, ehuru möjligen ett sardoniskt leende...

Sardonisk: krampaktig, hånfull, bitter: efter lat. sa'rdo eller sardo'nia, namn på en planta, som ansågs åstadkomma en skrattliknande kramp i ansiktsmusklerna. (Wessén: Våra ord. Deras uttal och ursprung. 1932)

Av Hanna Matilda - 5 juni 2009 15:13

Man hinner se rätt mycket på TV en torsdagkväll, då man rättar morfologiuppgifter (eller ja, mest tittar på TV, om jag ska vara ärlig). Här är Hannas TV-/morfologikrönika från gårdagen:


Italienskan ett flekterande språk? Hm, håller inte riktigt med... Men varför klipper dom bort allt det roliga från Sex and the City? Hela Samanthas pinsamma indiska accent-situation försvann ju nu! Ska det bli barnvänligt eller? Då kunde man ju visat Bevvan i stället.


Prefix, prefix, bas, suffix, suffix. Bara 23 kvar nu (av 28). Kunde jag inte gjort en rolig uppgift i stället?


Nya avsnitt av The Simpsons! Det var inte en dag för tidigt. Snarare ett och halvt decennium för sent, emedan merparten av tittarna troligen bara var några år gamla när sexans tidigare säsonger skapades och dessa (tittarna) knappast har några djupare kunskaper i amerikansk inrikespolitik från Clinton-eran, vilket stundom krävts för att haja satiren.


Sedan över till Kunskapskanalen (har helt givit upp rättningen nu): Superintressant, ehuru något till åren kommen, dokumentär om Chelsea Hotel - min favvo bland hyresgästerna blir genast den asiatiske performance-artisten som ritar kaniner och tjoar som en tok (Man äger ej snille för det man är galen)!


Kanske bäst att återgå till arbetet... eller vänta, nu ska vi se vad Tina Ahlin hittar på i sitt växthus!


Efter att ha sett Tina "dekorera" blomkrukor med gips, näskaffe och geggamoja är jag något skeptisk, men stannar kvar vid den nu lätt tjutande 20-tummaren (kanske klagar den över den misshandel den utsätts för av programledaren) för att se hur Tina bygger en gunga, som pajar genast hon sätter sig i den. Det är bokstavligen skräp på TV.


Inget annat att göra än att fortsätta med rättningen...


Conclusiones duae:

1. Eftersom språkelever får lära sig att oregelbundna verb är det viktigaste i världen, ser de alla språk såsom i huvudsak flekterande.

2. Ett dåligt TV-program är alltid roligare än att rätta 28 uppgifter i morfologisk analys.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Läsvärt

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards