Nugae

Alla inlägg under april 2008

Av Hanna Matilda - 28 april 2008 16:46

Så var det dags för lite mastodontfilm! Till åminne av Charlton Heston visar jag Ben Hur för latinadepterna. Vi börjar tidigt i gryningen, så vi hinner klart till lunchtid! Hittills tror jag inte att jag lyckats hålla mig vaken genom hela kapplöpningsscenen någon gång, men jag har inte givit upp hoppet om att det är möjligt.


Känner mig själv stundom lite som en galärslav med högvis av rättningsarbete framför mig, där elevernas ihärdiga "när får vi tillbaka uppsatsen vi skrev igår?" trummar upp tempot.  Snart rammar vi rakt in i sommarlovet!

Av Hanna Matilda - 4 april 2008 14:26

En vecka efter påsklovet och det är fredag igen! Mina sjuka kolleger räknar redan ner till Kristi himmelsfärd och konstaterar att det därefter bara är 5½ vecka till sommarlovet därefter. Otroligt stressande; hur ska jag hinna med allt i kurserna? Men mycket att se fram emot - En studieresa med ämnesgruppen i svenska i Aten med omnejd och direkt därpå två veckor i Atheninstitutets regi på samma ort!


I svenskgruppen läser vi som förberedelse Eyvind Johnsons Strändernas svall, som i går kväll gav mig en närapå Flaubertsk (med frågetecken på adjektivbildningen) växelscen mellan vår hjälte och Nausikaa, ej med motsvarighet i origingalets möte mellan de två, ehuru mycket effektiv i dess stegring av förväntan.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Läsvärt

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards