Nugae

Alla inlägg den 9 maj 2007

Av Hanna Matilda - 9 maj 2007 19:06

Är kommunicera ett transitivt verb? Kan man kommunicera något? Eller blandar man ihop kommunicera med förmedla? För är inte kommunicera ett reciprokt verb (kan verb vara reciproka?), som innefattar ömsesidighet?


Latinets communico betyder göra gemensamt och visst, om jag menar att jag genom att överföra min information/åsikt till dig därmed gör den till vår gemensamma information/åsikt, så OK. Fast en annan betydelse av ordet är att ha gemensamt, att dela något och denna aspekt försvinner när jag hör att någon "kommunicerar något till någon".


Är det ett sätt att simulera en dialog, att vilseleda någon att tro att kommunikation faktiskt är tillstädes? (Och vad är i så fall envägskommunikation?) Eller är det en rent språklig förändring av verbets transitivitet?


Jag vet inte jag, men kanske kan det förklara varför viss kommunikation brakar samman...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Läsvärt

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards