Nugae

Direktlänk till inlägg 21 april 2009

Jag ska bli en schlagerbanan

Av Hanna Matilda - 21 april 2009 17:04

Jag har aldrig varit i Thailand. Jag kan inte bugga och inte gillar jag öl något vidare. Kollar helst inte på inrednings-TV med Martin Timell, är ganska skeptisk till foppatofflan och tackade nej till klassåterträffen (den här gången). Spyr på operapop.


Däremot har jag besökt Mallorca, solat solarium sedan förpubertal ålder och käkar alltsomoftast en nattburgare på Donkan. Jag tycker att karaoke kan vara rätt kul och såg nästan alla avsnitt av Den rätte för Rosing. Dessutom har jag sistförliden helg synts (och hörts) skråla Livin' on a Prayer på ett så svennigt ställe som Harry's.


Detta är symptomen. Diagnos: Svenne Banan?


På väg till grillfesten (hur svennigt är förresten det på en skala?) i kompisens bil med P3-inställningar (lyssnar annars sällan till musikkanaler) fick jag höra Promoes nedsättande, men i övrigt svängiga låt. Radioshowens diskussion rörde sig sedan mest om vem som egentligen skulle komma att ta låten till sitt hjärta - var det inte snarare Svenne Banan själv som diggade den, utan att fatta dess pejorativa innehåll?


Antagligen är det det absolut värsta som kan inträffa. Bli en svenne utan att veta om det. Bli häcklad och skrattad åt (inte med). Titta på melodischlagerfestival.


Ärligt - det här är det ängsligaste jag har hört.


Vem är så upptagen av att hålla sig på rätt sida gränsen, vem är så upptagen av att peka och skratta, vem är så upptagen av att göra ett rastaskägg av sitt eget navelludd, att han glömmer bort att ha kul?


Inte är det Svenne Banan.


Svenne Banan har kul. Han sjunger singstar på 30-årspartajet i den hyrda sportstugan. Han går på sin högstadieåterträff och pratar med alla. Han kollar på allsvensk fotboll och gör det med inlevelse. Till helgen lägger han sin laxkotlett på engångsgrillen och häller upp ett glas chardonnay ur pappförpackningen. Kanske sjunger han en snapsvisa alla redan har hört, kanske med en litet sexistisk ordvits. Kanske, men bara kanske, trycker han på Promoes låt och trallar med, utan att veta att det är honom den handlar om. Men han har kul, om än oreflekterat.


Vem vill vara ängslig, elak och spefull? Inte jag. Jag ska bli en schlagerbanan. Med lådvin på fredag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna Matilda - 25 juli 2013 10:19

      Nu faller dagg och nu stiger sol. Kan du höra?   Jag sitter på stenen intill din grav, håller en blomma i handen. Den ska jag lägga i gräset rakt över platsen där vi grävde ned din aska, precis innan marken frös. Kan du känna hur ja...

Av Hanna Matilda - 24 juni 2012 18:07

      Göteborgs Universitets humanistiska fakultet har beslutat att upphöra med sin grundutbildning i italienska från och med våren 2013. Italienskan inrättar sig således i den långa raden av språk som nyligen lagts ned, nämligen bosniska, kroa...

Av Hanna Matilda - 29 februari 2012 18:56

Tehataren tycker att man ska skilja på innan och före och ger i vädjande ton, utan invektiv, goda skrivråd om hur man kan tänka för att kunna använda de båda orden korrekt. För att göra det hela lite mer teoretiskt, tycker jag att vi tar en titt på g...

Av Hanna Matilda - 7 januari 2012 09:45

Lisa Magnusson häpnar i ett blogginlägg över sin egen generaliserande analys av Håkan Juholts problematik - att han är en gubbe med mustasch. Egentligen är det en briljant analys, men kräver kanske lite nyansering. Hon menar i sitt följande resoneman...

Av Hanna Matilda - 5 september 2011 21:27


Vid studieresan till Island 14-20 juni deltog undertecknad med kolleger vid en föreläsning om språkvård med Ari Páll Kristinsson från Árni Magnusson-institutet. Föredraget hölls på Háskóli Íslands och vi hade nästlat oss i bland studenter från hela N...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Läsvärt

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards