Direktlänk till inlägg 17 februari 2009
Carl-Johan Vallgrens nya bok, Kunzelman och Kunzelman handlar om en konstförfalskare. I SvD berättar skriftställaren själv om svårigheterna med gränsdragning mellan falskt och äkta:
"Det är till exempel svårt att prata om falskt och äkta i dagens konstsfär av ready-mades, samplingar och parafraser. Dessutom finns det mycket annat oäkta, alltifrån plastikopererade människor till förfalskade livsstilar som säljs in till folk, säger Carl-Johan Vallgren."
Inte blir det mindre förvirrande då densamme Vallgren i en tidigare roman, Den vidunderliga kärlekens historia, själv försökt sig på en språklig illusion, som med hjälp av bisatser, ordval - kort och gott stil, skall bringa läsaren till en annan tid. (Kanske är det också någon som sett likheter mellan denna roman och Süskinds Parfymen?)
Den stora skillnaden är väl aemulatio, utan vilken imitatio står sig platt och originalet efterfrågas.
Nu faller dagg och nu stiger sol. Kan du höra? Jag sitter på stenen intill din grav, håller en blomma i handen. Den ska jag lägga i gräset rakt över platsen där vi grävde ned din aska, precis innan marken frös. Kan du känna hur ja...
Göteborgs Universitets humanistiska fakultet har beslutat att upphöra med sin grundutbildning i italienska från och med våren 2013. Italienskan inrättar sig således i den långa raden av språk som nyligen lagts ned, nämligen bosniska, kroa...
Tehataren tycker att man ska skilja på innan och före och ger i vädjande ton, utan invektiv, goda skrivråd om hur man kan tänka för att kunna använda de båda orden korrekt. För att göra det hela lite mer teoretiskt, tycker jag att vi tar en titt på g...
Lisa Magnusson häpnar i ett blogginlägg över sin egen generaliserande analys av Håkan Juholts problematik - att han är en gubbe med mustasch. Egentligen är det en briljant analys, men kräver kanske lite nyansering. Hon menar i sitt följande resoneman...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 | 18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
||||
|